Close

30/12/2015

Skylink : Spoplatnenie komerčných staníc v pozemskom vysielania je len otázkou času

Rok 2015 bol veľmi bohatý na novinky a udalosti u operátora satelitné služby Skylink . O nich a plánoch prevádzkovateľa je dnešný rozhovor .

Jaromír Glisník , člen predstavenstva spoločnosti M7 Group, ktorá prevádzkuje najväčší česko – slovenský satelitný platformu Skylink, vysvetľuje dôvody nedostupnosti HD modulácia programov skupiny NOVA v ponuke Skylinku . Rozhovor sa dotýka aj tém štartov medzinárodných programov Nova International a Markíza International, problému s vysielacími právami a ďalšieho vývoja digitálneho pozemného vysielania .

 Martin Vyleťal redaktor Parabola.cz: Rok 2015 pomaly a iste končí. Je to obdobie, kedy sa tradične bilancuje, aký bol končiaci rok. Ako ho hodnotíte?

Jaromír Glisník, M7 Group (Skylink): Rok 2015 bol v znamení oživujúci sa ekonomiky, čo sa u Skylinku prejavilo zvýšenou dopytom po platených balíčkoch. Zvýšenie výnosov bolo však sprevádzané tiež podstatným zvýšením nákladov na satelitné distribúciu a platieb vysielateľom. Celkom vzaté máme za sebou úspešný rok.

Čo sa Vám v tomto roku podarilo úspešne zrealizovať a čo ste už tento rok nestihli?

Najväčším úspechom je významný nárast počtu predplatiteľov platených balíčkov. Mrzí ma, že vstupujeme do nového roka bez HD programov Novy. Je škoda, že naši zákazníci – diváci Novy – nemohli sledovať vianočné programy v HD kvalite. Oproti našim pôvodným plánom sa tiež oneskoril náš projekt televízie cez internet.

Aký bol rok 2015 pre satelitnú platformu Skylink? Získaval nových zákazníkov programového balíka DIGITAL či platených balíčkov? Môžete prezradiť počet abonentov a trendy aspoň niektorých balíčkov?

Rok 2015 končíme so 1,9 miliónmi zákazníkov. Kým balíček Digital stratil medziročne vyše sto tisíc predplatiteľov, prevažnú väčšinu v Českej republike, významne posilnila platená ponuka. Medziročný nárast o takmer 60 tisíc predplatiteľov platených balíčkov je v histórii našej platformy rekordné.

foto-jaromir-glisnik-m7-group-v2

Zaznamenal ste počas roka 2015 zmeny v správaní spotrebiteľov – Vašich zákazníkov? Objednávajú si viac platenú ponuku či iné nižšie / vyššie balíčky?

V minulých rokoch rástol počet predplatiteľov platenej ponuky najmä vďaka „upgradov“ existujúcich zákazníkov. Namiesto balíčka Digital sa rozhodli pre platený balík. V roku 2015 sme však zaznamenali nečakane vysoký nárast „novo prichádzajúcich“ predplatiteľov platenej ponuky, a to najmä vďaka našej akcii dotovaných satelitných prijímačov. Nepredpokladám, že naše satelitné konkurencia zákazníkov stráca, skôr si to vysvetľujem celkovo zvýšenou dopytom po službách platenej satelitnej televízie.

V tomto roku ste výrazne zdražili tzv. Servisný poplatok za balíček DIGITAL. Máte už zmapované reakciu Vašich zákazníkov na poslednú zdraženie?

Ako sa dalo čakať, reakcia na zdraženie nebola pozitívna. Desiatky tisíc zákazníkov sme vplyvom zdraženia stratili, a to najmä v Českej republike. Na slovenskom sme odliv zákazníkov vplyvom zvýšenia Servisného poplatku takmer nezaznamenali. Je to dané odlišnou rolou DVB-T na týchto trhoch. V Českej republike predstavuje bezplatná ponuka DVB-T pre náš balíček Digital vážnu konkurenciu. Na druhú stranu zvýšenie Servisného poplatku pomohlo plateným balíčkom. Rozdiel medzi cenami sa znížil.

Aké máte ďalšie plány sa Servisným poplatkom? Plánuje ho v roku 2016 opäť zvýšiť?

O cenovej politike pre budúci rok rozhodnuté zatiaľ nie je.

Prečo sa stále bránite pomenovať balíček „DIGITAL“ ako platený, podobne ako MINI, MULTI, KOMBI a ostatní? Programy ako TV Nova, Prima, TV Markíza, TV JOJ a ďalšie poskytujú aj iní operátori a sú súčasťou tradičnej platenej televízie. Navyše komerčné televízie vyberajú za svoje programy poplatky …

Náš balík Digital obsahuje iba programy verejnoprávnych a komerčných vysielateľov. Títo vysielatelia nekupujú svoje programy pre platenú, ale pre neplatenú televíziu. Napriek tomu za túto „neplatenú“ televízii inkasujú komerčné vysieľatelia od operátorov poplatky, podobne ako vysieľatelia platených programov. To je úplne nová situácia. V minulosti to tak nebolo, preto sme tiež balík Digital poskytovali bezplatne a inkasovali sme iba Servisný poplatok za naše služby spojené s jeho distribúciou. Je možné, že koncept balíčkov v budúcnosti prehodnotíme. V krátkodobom horizonte takéto plány nemáme.

V lete bol Skylink nečakane odstrihnutý od HD signálov programov skupiny NOVA – konkrétne NOVA HD, Nova Cinema HD a Fanda HD. Ako pokračujú vyjednávania ohľadom návratu týchto staníc do Vašej ponuky?

Tento krok Novy nás veľmi prekvapil, pretože sme sa na komerčných podmienkach našej spolupráce dohodli už v novembri 2014. Rokovania s Novou pokračujú a verím, že sa HD programy Novy do našej ponuky čoskoro vráti.

Prečo sa klienti Skylinku stali rukojemníkmi jednej komerčné televízie?

Nepovedal by som, že sa naši zákazníci stali rukojemníkmi. Fanúšikovia programov Novy ich mohli sledovať v SD kvalite a fanúšikovia HD kvality mohli zvoliť iný z desiatok HD programov v ponuke Skylinku. Domnievam sa, že prerušenie distribúcie HD programov Novy nikomu neprospelo, ovšem Skylink nepoškodilo.

Televízne skupiny NOVA a Markíza pred niekoľkými týždňami oznámili spustenie svojich medzinárodných verzií – Nova International by sa mala vysielať na slovenských, zatiaľ čo v Česku nový program Markíza International. Vznik oboch staníc má byť reakciou na dopyt po slovenských staniciach na slovenskom a naopak slovenských v Česku. Budú tieto programy zaradené do ponuky Skylinku?

Nie je tajomstvom, že sú slovenské programy populárne na slovenskom a slovenské v Českej republike. Vďaka jazykovej príbuznosti sa televízny trh stále chová viac menej „česko-slovenské“. Preto môže byť nová stanica českého vysielateľa pre Slovensko a slovenských vysielateľa pre Českú republiku pre divákov prínosná. Ťažko však súdiť, kým nepoznáme kvalitu vysielaného programu. To ukáže čas. Pokiaľ sa bude jednať o atraktívne programy, do ponuky Skylinku budú zaradené.

Dôjde u existujúcich programy televízie Nova k zablokovaniu pre divákov na slovenských a naopak programových služieb Markízy v Českej republike? Ako ďaleko či blízko je posilnenie regionalizácie programovej ponuky Skylinku?

Programy Novy (s výnimkou programu Nova Sport 1) nie sú a nikdy neboli súčasťou ponuky Skylinku pre Slovensko a programy Markízy nie sú a nikdy neboli súčasťou ponuky Skylinku pre Slovenskú republiku. Táto skutočnosť je zákazníkom Skylinku známa.

Akú očakávate reakciu trhu a najmä divákov na koniec Markízy v Česku a Novy na slovenskom. Porastie „čierny trh“ s aktiváciou českej programovej ponuky na slovenskom a naopak?

Naše krajiny sú súčasťou Európskej únie. Programy, ktoré sa nekódovane vysielajú cez DVB-T, nemožno efektívne na štátnej hranici „blokovať“. Vďaka optickým trasám sa dajú programy z prihraničného „terestriálneho presahu“ dopraviť kamkoľvek. A to nehovorím o satelitné distribúciu, ktorá pokrýva celú Európu. Preto som presvedčený o tom, že Slováci budú prijímať české programy a Česi slovenské, kým o ne budú mať záujem. Neexistuje technický spôsob ako tomu zabrániť a domnievam sa, že ani legislatívne. Sme súčasťou jedného trhu s voľným pohybom tovaru a služieb. Nevidím spôsob, ako Slovákovi žijúcemu legálne v Prahe zabrániť v sledovaní programov slovenských vysielateľov. Keby žil v Severnej Kórei, asi by to zariadiť šlo.

Jednou z významných udalostí roku 2015 v Česku a na slovenské je ďalší presun atraktívnych vysielacích práv na platené programy. Prenosy pretekov z Formuly 1 sa v tohtoročnej sezóne prvýkrát vysielali na programoch AMC Networks – Sport1 a Sport2. Pomáha platené televíziu a jej predaju skutočnosť, že atraktívny športový obsah sa presúva na pay-tv?

Ceny športových práv závratne rastú, verejnoprávne a komerčné vysieľatelia sa zdráhajú je platiť. Niet divu, že sa atraktívny športový obsah presúva do platenej ponuky. To je určite trend, ktorý bude pokračovať. Vzhľadom k tomu, že sa Formula 1 vysiela na satelite stále neplatenie, presun prenosov do platenej ponuky nemal pravdepodobne príliš veľký vplyv na Skylink. Predsa len pár hodín prenosov Formule 1 nie je pre mnoho fanúšikov dostatočným dôvodom pre platbu tisícov korún ročne za platený balíček. Tým samozrejme nechcem tvrdiť, že prechod Formule 1 do platenej ponuky plateným balíčkom nepomohol.

Na jeseň ste pristúpili ku geoblokaci športových prenosov z Ligy majstrov UEFA a Európskej ligy UEFA kanálov RTVS na slovenských kartách Skylink. Diváci miesto futbalových prenosov videli len čiernu obrazovku. Čo si o blokácii prenosov myslíte?

Domnievam sa, že u satelitu takéto blokovanie nemá veľký význam. Skutočný fanda futbalu sa k prenosom dostane bez ohľadu na geoblokaci. Naša spoločnosť však rešpektuje rozhodnutie súdu.

Nie je táto blokácia už tzv. „Na hrane“? Blokovať niečo, čo možno sledovať iným spôsobom (cez satelit) a bez obmedzenia?

Taky to tak vnímam. Blokovanie prenosov u káblových operátorov povedie k rozšíreniu satelitného príjmu a príjmu cez internet. Nech legálnemu či nelegálnemu.

Začiatkom októbra bol z ponuky platformy Skylink vyradený program AXN. Počítate ešte s návratom tejto stanice do ponuky?

V uplynulých rokoch sa ponuka Skylinku stále rozširovala. Za posledných 5 rokov je to takmer 50 novo zaradených programov. Veľmi starostlivo preto zvažujeme zotrvanie ktoréhokoľvek programu v našej ponuke v okamihu ukončenia programové zmluvy. V drvivej väčšine prípadov sme sa s vysielateľom dohodli na obojstranne výhodných podmienkach pokračovanie spolupráce. AXN bol výnimkou. Tým samozrejme nechcem povedať, že by sa AXN do ponuky Skylinku v budúcnosti nemohol vrátiť. Dospejeme Ak k dohode s rozumným pomerom cena / výkon, prečo nie

Na konci roka odštartovali dva nové programy pod značkou „Prima“. Najprv v novembri stanice Prima MAX ao necelý mesiac neskôr stanice Prima Comedy Central. Kým komediálny kanál z dielne Viacomu sa stal pomerne rýchlo po svojom spustení súčasťou Vašej ponuky, piaty kanál FTV Prima „Prima MAX“ zatiaľ stále nie je vo Vašej ponuky. Ako to vyzerá so zaradením tejto stanice? Chcete túto stanicu ponúkať Vašim zákazníkom?

Comedy Central je medzinárodne uznávaný zavedený program. Jeho hodnotu bolo možno veľmi dobre odhadnúť a vysielateľ hradí jeho satelitné distribúciu. Nie je dôvod, prečo sa zaradenie programu Prima Comedy Central do ponuky Skylinku brániť. Naproti tomu Prima MAX je úplne nový program, ktorého hodnotu je možné len ťažko odhadnúť a jeho vysielateľ nemá záujem financovať jeho satelitné distribúciu. Zaradenie takéhoto programu do ponuky Skylinku prinesie zvýšenie nákladov bez zvýšených výnosov. Preto sa nám nerozhoduje tak ľahko ako pri Prima Comedy Central. Je však možné, že Prima MAX ponuku Skylinku rozšíri.

V januári či vo februári tradične prebieha veľké prelaďovanie programov. Chystáte aj tentoraz zmenu vysielacích parametrov niektorých programov?

Na január ani február žiadne významné zmeny vysielacích parametrov nechystáme. V roku 2016 však k nim dôjde v súvislosti s koncom distribúcie v MPEG-2 / SD.

V lete 2016 majú skončiť programy Českej televízie v klasickom SD rozlíšení vo formáte MPEG-2. Aké ďalšie stanice v zastaranom formáte skončí? Máte už vypracovaný harmonogram vypínania MPEG-2 distribúciou programov?

Počítame, že v lete 2016 skončí tiež MPEG-2 / SD distribúcia všetkých staníc Novy a Primy. Stanice Markízy a JOJ budú nasledovať koncom roka 2016.

S vypnutím MPEG-2 / SD programov sa uvoľní značná časť satelitnej kapacity. Plánujete ju naďalej využívať?

Vzhľadom k tomu, že prakticky všetky stanice komerčných distribútorov budú v HD, k významnému uvoľneniu kapacity nedôjde. Prechod na DVB-S2 síce zvýši kapacitu transpondérov, na druhú stranu HD vysielanie vyžaduje oveľa vyššiu dátové toky, než SD. Všeobecne sa dá povedať, že budeme využívať toľko kapacity, koľko budeme potrebovať. Na satelite Astra 23,5 ° E je voľné kapacity dostatok.

Na jeseň tohto roku sa mali na českom a slovenskom trhu objaviť prvé hybridné boxy Skylinku. Uvedenie novinky na trh však bolo odložené. Medzitým sa hybridných prístrojov dočkali zákazníci Vašej sesterské platformy HD Austria v Rakúsku. Kedy budú konečne hybridný prijímača na trhu?

Náš projekt má meškanie. Som rád, že sa naša hybridné prijímača distribuujú na iných trhoch M7 Group. Za pár mesiacov sa vyladia detské choroby a Skylink bude môcť úspešne nadviazať v roku 2016. Dátum zatiaľ nepoznám, ešte pár mesiacov to potrvá.

Hybridné boxy budú kombinovať satelitné ponuku s internetových obsahom. Prečo by mal Váš zákazník v budúcnosti využívať možnosti Vašich hybridných boxov? Nie je pre neho jednoduchšie kompletná ponuka obsahu z internetu?

Satelit je oveľa efektívnejšie v šírení lineárneho obsahu = živého vysielania, a to v najvyššej kvalite. Naproti tomu nelineárne obsah (filmy, seriály atp.) Sa dajú dobre sledovať cez internet aj pri relatívne nekvalitnom dátovom pripojení. Sledovať kompletnú ponuku cez internet nie je možné v miestach so zlým pripojením. Hybridný satelitný prijímač je pre tieto oblasti ideálnym riešením.

So zavedením hybridných boxov predstavíte aj kryptovací systém Viaccess Orca. Už skôr ste tvrdil, že súčasný systém Irdeto zostáva a žiadna zmena sa nechystá. Budú nové karty systému Viaccess Orca určené výhradne pre hybridné boxy alebo uvoľníte do predaja aj samostatné karty pre príjem v set top boxoch či televízoroch so satelitným tunerom?

Karty Viaccess Orca budú tiež predávané samostatne pre využitie s CAM v televízoroch so satelitným tunerom.

Migrácia klientov z Irdeta na Viaccess sa skutočne nechystá?

Pre plošnú migráciu nie je žiadny dôvod.

V tomto roku na slovenskom trh vstúpila platforma Voľná ​​telka a Plustelka, v závere roka sa na slovenskom rozbehla nová DTH platforma Antik Sat. Pred štartom je ešte Flix.TV. Na tak malom českom a slovenskom trhu pôsobí veľké množstvo operátorov DTH služieb. Čo na tento vývoj hovoríte? Aký očakávate ďalší vývoj?

Satelitné distribúcie predstavuje vysoké fixné náklady. Vzhľadom na to, že koncové ceny platených balíčkov sú de facto stanovené trhom a zvyšovať sa významne nedajú, jediný spôsob, ako uhradiť fixné náklady je získanie veľkého počtu predplatiteľov. Čím viac platforiem na trhu, tým menšia šanca to dosiahnuť. V budúcich rokoch preto skôr očakávam konsolidáciu, než ďalšie rozširovanie počtu DTH platforiem.

V novembri ste v Prahe a okolí začali testovať kódovanie programov v rámci vysielacie platformy RS4 (Regionálne sieť 4) spoločnosti Prague Digital TV. Do multiplexu boli dočasne zaradené programy JOJ Cinema a Filmbox Family. Ako hodnotíte testy kódovanie programov vysielaných v MPEG-2 / SD a MPEG-4 / SD a aké máte skúsenosti s touto platformou?

Hoci sme nečakali významné problémy, boli sme prekvapení tým, ako dobre testy prebiehajú. Doteraz nemáme reportovanie jediný televízor, ktorý by s našou kartou a modulom na DVB-T nespolupracoval.

Prečo ste sa vôbec pustili do testov v DVB-T?

Cieľom bolo zistiť pripravenosť našich domácností na kódované vysielania DVB-T. Očakávali sme, že niektoré televízory môžu mať s dekódovaným signálom problémy a chceli sme odhadnúť, akého percenta domácností sa môžu týkať. Doteraz však sme na jediný problém nenarazili. Možno teda povedať, že s veľkou pravdepodobnosťou môžu kódovaný signál DVB-T technicky prijímať skoro všetci bez nutnosti výmeny televízora alebo obstaranie nového prijímača. Podarilo sa nám teda dokázať, že neexistuje žiadna technická prekážka pre zakódovanie pozemskej televízie.

Rad čitateľov si povzdychla, že testy prebiehajú len pre Prahu a okolie. Neplánujete tento test vykonať aj v inej časti republiky s ďalšími operátormi regionálnych multiplexov, ktoré majú kapacitu pre tento experiment?

Ak by sa vo veľkej miere vyskytovali televízory s problematickým dekódovaním, celkom iste by sa to prejavilo v našom teste na obmedzenom území. V celej republike sa predávali rovnaké televízory. Nie je preto dôvod testy rozširovať na ďalšie regióny.

Uvažuje M7 Group o tom, že by sa podieľala na platené televíziu v nadobúdajúcej štandardu pozemnej televízie – DVB-T2?

Ak bude kódované terestrické vysielanie aktuálne, iste zvážime možnosť sa na ňom podieľať.

V jednom z predchádzajúcich rozhovorov pre web parabola.cz ste uviedol, že Vaším najväčším konkurentom je bezplatná pozemná platforma. Ako dlho bude Vaším konkurentom? Aký čakáte vývoj v DVB-T / DVB-T2 v Česku a na slovenské? Prebehne hladká migrácie do DVB-T2 so zachovaním existujúcich programov v rovnakom rozsahu alebo dôjde k zakódovanie a spoplatnenie komerčných staníc? Pozorujete vývoj a trendy na rôznych trhoch?

Podľa môjho názoru neexistuje žiadny reálny dôvod pre prechod na DVB-T2. Terestriálna platforma nikdy nebude schopná držať krok s ostatnými distribučnými technológiami. Záujemcovia o veľký počet programov vysielaných v HD kvalite majú možnosť využiť radu iných cenovo dostupných alternatív. Menej nároční diváci vystačí s malým počtom programov v SD kvalite. A túto úlohu splní aj po obmedzení frekvenčného spektra klasický formát DVB-T. Je zbytočné nútiť užívateľa pozemského vysielania k výmene prijímačov a prechod na DVB-T2 dotovať z verejných prostriedkov, teda aj z peňazí občanov, ktorí pozemské vysielanie neprijímajú a dali prednosť káblovému, satelitnému alebo IPTV operátorovi. Spoplatnenie komerčných staníc v pozemskom vysielania je len otázkou času. Komerčným vysielateľom nič iné nezostane. Náklady na televízne práva sa zvyšujú a výnosy z televíznej reklamy neporastú. Nástup služieb typu Netflix tento trend len urýchli. Je úplne iluzórne sa domnievať, že si komerčné vysieľatelia budú môcť dovoliť v dlhodobom horizonte naďalej platiť pozemskú distribúciu, nieto v HD.

Ďakujem Vám za rozhovor a prajem Vám príjemné prežitie sviatkov a úspešný rok 2016.

Tiež ďakujem za rozhovor a prajem Vám veľa šťastia a zdravia v novom roku.

zdroj:parabola.cz

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *